Vahva D3-vitamiini

49,70 

1 pkt, 120 tablettia, 4kk jatkuva tilaus.

Kotimaisen hyvinvointitukun tehokas D3–vitamiinivalmiste edistää luonnollista vastustuskykyä ja on tärkeä luustolle, hampaille, lihaksille, mielialalle ja hormonitoiminnalle.
Tabletit ovat suussa sulavia ja passionhedelmän makuisia. Yksi tabletti päivässä riittää. Tabletit ovat laktoosittomia, gluteenittomia ja hiivattomia.

Kotimaisen hyvinvointitukun tehokas ja nopeavaikutteinen D3–vitamiinivalmiste on valmistettu suomalaisessa lääketehtaassa.

Osasto:

Kuvaus

Vahva D3–vitamiini 100µg ODT

Annostus:
Vuorokausiannos 1 tabletti sisältää D3-vitamiinia 100 µg, joka on 2000 % vuorokautisen saannin vertailuarvosta. Annostusta ei saa ylittää. Säilytettävä lasten ulottumattomissa. Ravintolisä ei korvaa monipuolista ja tasapainoista ruokavaliota eikä terveitä elämäntapoja.

Ainesosat:
Makeutusaine mannitoli, kolekalsiferolivalmiste, täyteaineet mikrokiteinen selluloosa ja silloitettu natriumkarboksimetyyliselluloosa, paakkuuntumisenestoaineet rasvahappojen magnesiumsuolat ja piidioksidi, passionaromi.

LAKTOOSITON-GLUTEENITON–HIIVATON
Sisältää makeutusaineita. Liiallisella käytöllä voi olla laksatiivisia vaikutuksia.

Miksi D3–vitamiinia tarvitaan?

D3-vitamiinia keho tarvitsee:

  • Ehkäisemään luiden haurastumista eli osteoporoosia ja haurastumisesta johtuvia luiden murtumia
  • Ehkäisemään infektioilta ja influenssalta
  • Suojaamaan joiltakin syöviltä, esim. rintasyövältä ja melanoomalta
  • Vahvistamaan vastustuskykyä
  • Ehkäisemään riisitautia
  • Vahvistamaan hampaita ja lihaksia
  • Ylläpitämään normaalia hormonitoimintaa ja mielialaa
  • Ehkäisemään korkeaa verenpainetta
  • Suojaamaan autoimmuunisairauksilta

Mitkä tekijät altistavat D3–vitamiinin puutokselle?

Kesällä auringon UV-säteily tuottaa D-vitamiinia. Kesäisen D-vitamiinin varasto loppuu kuitenkin noin 1–2 kuukaudessa. Tästä seuraa, että pimeinä talvikuukausina tarvitaan suun kautta nautittavaa D-vitamiinilisää. Suomen valoton aika kestää noin kuusi kuukautta, kun taas veren D-vitamiinin (kalsidiolin) pitoisuus puolittuu noin 3–6 viikossa. Karkeasti voikin arvioida, että talvisen D-vitamiinin saannin turvaamiseksi tarvittaisiin useita etelän auringon tankkausmatkoja. Suomessa on huolehdittava riittävästä D-vitamiinin saannista myös kesällä erityisesti, jos oleiluaika auringonpaisteessa on kesälläkin vähäistä.
D-vitamiinia on vaikea saada riittävästi ravinnosta. Luonnollisissa elintarvikkeissa D3-vitamiinia (kolekalsiferoli) on merkittäviä määriä vain kalassa. Vastaavaa kasvikunnan D2-vitamiinia ei elintarvikkeissa ole juuri lainkaan, joitakin sieniä (kantarelli, torvisienet) lukuun ottamatta. D2-vitamiinia (ergokalsiferolia) esiintyy kasvikunnasta peräisin olevissa ravintoaineissa niin vähän, että täysin kasvisruokavaliota noudattavien tulee käyttää D-vitamiinivalmisteita pimeänä talviaikana.
Suomessa lisätään D3-vitamiinia nestemäisiin maitovalmisteisiin 100 millilitraa kohden 1–2 mikrogrammaa ja levitettäviin ravintorasvoihin 100 grammaa kohden 20 mikrogrammaa. Ruuan vitaminoinnista huolimatta D-vitamiinivalmisteiden käyttöä suositellaan, jos ravinto ei koostu vähintään puolesta litrasta vitaminoitua maitoa päivittäin, vitaminoiduista rasvalevitteistä ja kalasta ainakin kahdesti viikossa.

Onko D3–vitamiinin tarpeesi lisääntynyt?

D3-vitamiinin tarvetta lisäävät:

  • Ikääntyminen
  • Kasvisruokavalion noudattaminen
  • Yksipuolinen ruokavalio
  • Vähäinen auringon saanti
  • Aineenvaihduntahäiriöt

Millaisia ovat D3–vitamiinin puutoksen oireet?

D-vitamiinin puutos on yksi suurista, usein hoitamattomista suomalaisia vaivaavista ongelmista. Puutostilan oireita on usein vaikea yhdistää D-vitamiinin puutokseen ja täten oireet voivat jäädä hoitamatta. D-vitamiinin määrää verestä ei myöskään mitata osana normaalia verikoetta, jonka vuoksi ja mahdollinen puutos jää helposti hoitamatta.
D3-vitamiinin puutostilan oireita ovat:

  • Väsymys
  • Masennus
  • Alakuloisuus
  • Luusärky