B12-vitamiinitabletit

49,70 

1 pkt, 120 tablettia, 4kk jatkuva tilaus.

Kotimaisen Hyvinvointitukun tehokas ja nopeavaikutteinen B12–vitamiinivalmiste edistää luonnollista aineenvaihduntaa ja vähentää väsymystä sekä tukee normaaleja psykologisia toimintoja. Vahva ja tehokkaasti imeytyvä B12-vitamiini edistää veren punasolujen muodostusta ja hermoston sekä immuunijärjestelmän toimintaa. Tablettien sisältämä metyylikobalamiini on B12-vitamiinin aktiivinen ja tehokkaasti imeytyvä koentsyymimuoto.

Tabletit ovat suussa sulavia ja passionhedelmän makuisia. Yksi tabletti päivässä riittää. Tabletit soveltuvat myös kasvisruokavaliota noudattaville, koska eivät sisällä eläinperäisiä aineisosia. Tabletit ovat lisäksi laktoosittomia, gluteenittomia ja hiivattomia.

Kotimaisen hyvinvointitukun tehokas ja nopeavaikutteinen B12–vitamiinivalmiste on valmistettu suomalaisessa lääketehtaassa.

Tuotetunnus (SKU): b12-4kk-jatkuva Osasto:

Kuvaus

Vahva B12–vitamiini 1000µg ODT

Annostus:Vuorokausiannos 1 tabletti sisältää B12-vitamiinia 1000 µg, joka on 40 000 % vuorokautisen saannin vertailuarvosta. Säilytettävä lasten ulottumattomissa. Ei raskaana oleville tai imettäville. Ravintolisä ei korvaa monipuolista ja tasapainoista ruoka- valiota eikä terveitä elämäntapoja.

Ainesosat:Makeutusaine mannitoli, täyteaineet mikrokiteinen selluloosa ja silloitettu natriumkarboksimetyyliselluloosa, paakkuuntumisenestoaineet rasvahappojen magnesiumsuolat ja piidioksidi, passionaromi, metyylikobalamiini.

LAKTOOSITON-GLUTEENITON –HIIVATON- EI ELÄINPERÄISIÄ AINESOSIA
Sisältää makeutusaineita. Liiallisella käytöllä voi olla laksatiivisia vaikutuksia.

Miksi B12–vitamiinia tarvitaan?

Ihmisen solut tarvitsevat B12-vitamiinia eli kobalamiinia ja foolihappoa nukleiinihappojen (DNA:n) valmistamisessa. B12 tukee kehon tärkeimpiä toimintoja, kuten hermoston ja aivojen toimintaa, dopamiinin ja serotoniinin tuotantoa.

Kehon normaalit toiminnat ovat riippuvaisia B12-vitamiinista, kuten:

  • Kognitiiviset taidot, paikannuskyky, kielelliset taidot, huomiokyky, muisti sekä laskutaito
  • Kehon uusiutuminen ja kasvu esim. iho, hiukset ja kynnet
  • Immuunijärjestelmän toiminta
  • Aineenvaihdunta ja ruuansulatus
  • Puna- ja valkosolujen muodostaminen
  • Muisti ja vireystaso

Mistä johtuu B12–vitamiinin puutos?

B12-vitamiinia on vain eläinperäisessä ruoassa, kuten esimerkiksi kalassa, lihassa, maksassa ja maidossa. Kasvissyöjillä ja vegaaneilla on kuitenkin korkeampi riski kehittää B12-vitamiinin puutostila, koska kasviperäisessä ruokavaliossa ei ole käytännössä yhtään B12-vitamiinia. Vegaanien onkin hyvä varmistaa B12-vitamiinin riittävä saanti ravintolisästä.

Myös erityisesti ikääntyvien on huolehdittava riittävästä B12–vitamiinin saannista, koska vanhetessa kehon mahahapon tuotanto alkaa väsähtää. Tämän vuoksi mahahapon sisältämä suolahappo vähentyy. Suolahappo erittää B12-vitamiinin ruuasta ja jos sen tuotanto vähentyy, heikkenee myös B12-vitamiinin imeytyminen. Lisäksi erilaisten happosalpaajien ja vatsahaavalääkkeiden käyttö johtaa alentuneeseen mahahapon tuotantoon, joka huonontaa b12-vitamiinin imeytymistä.
B12-vitamiinin imeytyminen on heikkoa ja hieman mutkikasta. Kyseisen vitamiinin kohdalla ei siis tarvitse säikähtää, vaikka vitamiinia saa yhdestä annoksesta jopa 1000 μg tai enemmän (40.000% päivän saantisuosituksesta). B12-vitamiini lukeutuu vesiliukoisiin vitamiineihin ja ihmiskeho kierrättää B12-vitamiinia tehokkaasti. Aikaisemmin uskottiin, että vitamiini varastoituu elimistöön vuosiksi, mutta näin ei kuitenkaan ole. B12-vitamiinin yliannostus on erittäin harvinaista, eikä suurienkaan määrien nauttiminen aiheuta normaalisti minkäänlaista vaaraa.

B12-vitamiinin puutosta on helpompaa ennaltaehkäistä kuin hoitaa. B12-vitamiinivalmisteen säännöllinen ja riittävä käyttö on ensiarvoisen tärkeää.

Onko B12–vitamiinin tarpeesi lisääntynyt?

B12-vitamiinin tarvetta lisäävät:

  • Ikääntyminen
  • Kasvisruokavalion noudattaminen
  • Stressi
  • Yksipuolinen ruokavalio
  • Fyysinen rasitus
  • Epäsäännölliset elämäntavat
  • Runsas alkoholinkäyttö
  • Migreeniherkkyys

Minkälaisia ovat B12–vitamiinin puutoksen oireet?

  • Väsymys
  • Masennus
  • Nukkumisvaikeudet
  • Huono tai huonontuva näkö
  • Ruokahaluttomuus
  • Odottamaton painontippuminen
  • Ummetus tai turvotus
  • Mielialavaihtelu
  • Motivaation puute / ”haluttomuus”
  • Taipumus hermostumiseen
  • Ruuansulatusongelmat
  • Tasapaino-ongelmat
  • Lihasheikkous
  • Raajojen kutina ja pistely
  • Muistiongelmat
  • Yllättäen ilmaantuneet harmaat hiukset
  • Maksa tai sydän ongelmat
  • Anemia